15-25% kedvezmény minden termékre Augusztus 9-16-ig!

jobb
alvás

A jó alvás kritikus a nappali teljesítményed szempontjából. Ezért figyelj arra, hogyan tudsz jobban aludni!

Az alvás energiát és erőt ad a nap kezdéséhez. A rossz alvásminőség azonban korlátozza teljesítményünket, és egészségi kockázatokkal járhat. Ezért fontos, hogy nyomon kövesd és javítani tudj az alvásodon. Apró változtatások is nagy változást hozhatnak, és megadhatja testednek azt, amire szüksége van.

Sokan alábecsülik, hogy az alvás mennyire fontos saját testük és szellemi teljesítményük szempontjából, és úgy gondolják, hogy kevés alvással is boldogulhatnak. Ez azonban nem így van, mert még ha az alvás első ránézésre nyugodt állapotnak tűnik is, alvás közben valóban sok minden történik.

MIÉRT ANNYIRA FONTOS AZ ALVÁS?

A tudósok és az orvosok sokáig kutatták, hogy miért alszunk, és kutatják ma is. Már maga az is elképesztően izgalmas kérdés, hogy miért leszünk álmosak. Testünk ATP formájában képes csak hasznosítani a táplálékkal bejövő energiát, és ez napközben folyamatosan felhasználásra kerül. Egész napos ébrenlétünk során úgynevezett hipnogén vegyületek halmozódnak fel a szervezetben, és ezek nyomást helyeznek a szetrvezetre azt sugallva, hogy alvásra van szüksége – és ebben a ADP fontos szerepet tölt be, ami nem más, mint az ATP kistestvére.

Ma már tudjuk, hogy az alvás szükséges a hosszú távú emlékek megszilárdításához, és javítja a tanulás képességét, továbbá a hormonszintézis kulcsfontosságú eleme. Az alvás lehetővé teszi az izmok és a szövetek növekedését és javítását. És most már tudjuk, hogy az alvás kritikus fontosságú az agy méregtelenítéséhez. Valójában az agy méregtelenítésének túlnyomó többsége alvás közben történik. Napközben a toxinok, mint a β-amyloid és a tau-fehérjék, lassan elérnek egy kritikus szintet az agyunkban. Alvás közben egy viszonylag újonnan felfedezett agytisztító rendszer kapcsol be, amelyet glimfatikus rendszernek nevezünk, ez gyakorlatilag az agy nyirokrendszere.

Az agyat körülveszi, táplálja és védi a cerebrospinális folyadék (CSF), és kölcsönhatásba lép az interstitiális folyadékkal, hogy létrehozzon egy tisztító hullámot, amely az agyon keresztül mozog, és eltávolítja a nap folyamán felépült toxinokat. A glimfatikus rendszer az agy hulladékeltávolító rendszere. Mivel ezek a toxinok kritikus szintet érnek el, így gyulladásos mediátorok, például interleukin-1 béta (IL-1β) és tumor nekrózis faktor-alfa (TNF-a) szintje is növekszik a szervezetben. Mivel az IL-1β és a TNF-α szintje emelkedik, a szervezet alvásra készül. A szokásos napi szinten a gyulladásos mediátorok elősegítik a szemmozgás nélküli (NREM) alvásfázist.

Az alvás harmadik szakasza

Ez kritikus fontosságú, mivel az alvás harmadik szakaszában bekövetkezik az alvás azon állapota, amikor a glimfatikus rendszer a leghatékonyabb. Az akut betegség állapotában, amikor az IL-1β és a TNF-α tovább emelkedik, a test nagymértékben megnövekedett NREM alvási szinteket tapasztal. Ez rávilágít a szervezet csodálatos öngyógyító, önszabályozó mechanizmusaira. Amikor akut módon vagy beteg, a szervezet elősegíti a mélyebb, több helyreállító alvást és a nagyobb agyi méregtelenítést.

A β-amyloid agyban történő felhalmozódása hosszabb távon kognitív hanyatláshoz és végül Alzheimer-kórhoz vezet. A β-amyloid felhalmozódása a prefrontális kéregben a lassú hullám alvásának megzavarásával jár, és csökkentheti a memória konszolidációképességét (Mander, 2015). A kutatók rövidebb alvási időtartamot és alacsonyabb alvásminőséget mutatnak nagyobb β-amyloid-terhelés esetén (Spira, 2013). További vizsgálatokra van szükség annak megállapítására, hogy a rossz alvás csak felgyorsítja-e az Alzheimer-kór kialakulását, vagy valójában az oka. A leginkább zavaró, hogy a rossz alvás fokozott β-amyloid-lerakódáshoz vezethet, és a β-amyloid nagyobb terhelése ront az alvásminőségen. Ez a folyamatos kognitív hanyatlás és az alvásminőség romlása önmagát felerősítő tartós ciklussá válik.

Ezenkívül a rossz alvás a hipotalamusz–hipofízis–mellékvese- vagy HPA-tengely túlműködéséhez vezet. Ez a testünk mester hormonrendszere. Ennek a rendszernek számos funkciója van, beleértve a stresszhormonok szabályozását, az anyagcserét, az alvást, a tanulást és a társadalmi interakciókat. A krónikusan emelkedett stresszhormonok növelik a szervezet egészére kiterjedő gyulladást, és gyakran rossz alvásminőséget és álmatlanságot okoznak, csökkentve az agy méregtelenítő képességét.

SUPERHUMAN 12

Építsd fel önmagad legjobb
verzióját 12 hét alatt!
Ebben a programban megkapsz minden segítséget ahhoz, hogy teljesen természetes módon, jobban kihasználhasd a benned rejlő maximális potenciált!
Bevásárló kosár
Nincsenek termékek a kosárban!
Vásárlás folytatása
0